Πως η κατανάλωση ζάχαρης επηρεάζει τον ύπνο και προκαλεί αϋπνίες

Home / Αγωγή υγείας & θρέψης / Πως η κατανάλωση ζάχαρης επηρεάζει τον ύπνο και προκαλεί αϋπνίες
Πως η κατανάλωση ζάχαρης επηρεάζει τον ύπνο και προκαλεί αϋπνίες

Πως η κατανάλωση ζάχαρης επηρεάζει τον ύπνο και προκαλεί αϋπνίες

Μετά από μια κουραστική μέρα στην δουλειά, αφού έχεις τελειώσει όλο το διάβασμα σου ή τις οικογενειακές υποχρεώσεις, κάνεις ένα μπάνιο ενώ η ώρα είναι ήδη 22:00 , κάθεσαι να δεις μια ταινία ή να ακούσεις λίγη μουσική χαλαρά στον καναπέ σου και νιώθεις την ανάγκη να φας γλυκό.Και δεν είναι μόνο ανάγκη, αλλά μετά από μια τέτοια μέρα γεμάτη ένταση το δικαιούσαι κιόλας, εξάλλου το έχεις «κάψει».

Πώς όμως κάτι τέτοιο σου αποδιοργανώνει τον βραδινό σου ύπνο;

Με ποιόν τρόπο η ζάχαρη αλλοιώνει τον ύπνο σου, και τι μπορείς να κάνεις γι αυτό;

Πως η ζάχαρη βλάπτει τον ύπνο σας;

«η ζάχαρη, όταν καταναλώνεται αργά την νύχτα σας υπέρ-διεγείρει»

Όπως και με το τσιγάρο, όλοι γνωρίζουμε ότι η ζάχαρη δεν κάνει καλό στην υγεία μας. Είναι το «κακό» τρόφιμο που το μόνο που μας προσφέρει είναι κενές θερμίδες, οι οποίες μάλιστα με τον τρόπο που απορροφώνται πολύ εύκολα μπορούν να μετατραπούν σε λίπος.

Παρόλα αυτά τίποτα δεν μας σταματάει να προσθέσουμε ζάχαρη στον πρωινό καφέ ή τσάι μας, επίσης αν το απόγευμα πιούμε ένα ρόφημα, πιθανόν και εκεί να προστεθεί λίγη ζάχαρη.

Η κατανάλωση μεγάλων ποσοτήτων ζάχαρης οδηγεί σε αναπόφευκτη αύξηση του βάρους, προβλήματα στα δόντια (τερηδόνα) ενώ αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη (ζακχάρου)

Επιδρά όμως και σε κάτι ακόμα, που πιθανόν στους περισσότερους να μην είναι γνωστό.

Επεμβαίνει στην διαδικασία του ύπνου , αφού σας προκαλεί δυσκολία στο να κοιμηθείτε, ενώ ταυτόχρονα αυτή η αδυναμία για ύπνο, πολύ εύκολα μπορεί να σας οδηγήσει στην αναζήτηση τροφής, και μάλιστα πλούσιας σε ζάχαρη.

Οι έρευνες δείχνουν πώς οι άνθρωποι με διατροφή πλούσια σε ζάχαρη τείνουν να κοιμούνται λιγότερο (διαβάστε πόσο χρειάζεστε να κοιμάστε καθημερινά εδώ)

Και σαν να μην έφτανε αυτό, αυτές οι δίαιτες οδηγούν και σε μείωση της ποιότητας του ύπνου, αφού μειώνουν τον χρόνο που θα βρίσκεστε στο στάδιο “βαθύ ύπνου” όπου η δραστηριότητα των εγκεφαλικών κυμάτων είναι πολύ αργή (διαβάστε περισσότερα) κατά τον ύπνο. Δηλαδή το στάδιο στο οποίο ξεκουράζεστε πιο πολύ.

Ταυτόχρονα αυξάνει τον χρόνο που χρειάζεστε για να σας πάρει ο ύπνος από την στιγμή που θα ξαπλώσετε στο κρεβάτι σας.

Η υπερβολική κατανάλωση ζάχαρης μετά το απόγευμα μπορεί να αποδειχθεί πολύ βλαβερή για την υγεία σας.

Καθώς η μέρα περνάει και έρχεται το βράδυ, ο ανθρώπινος οργανισμός είναι σχεδιασμένος να ρίχνει τους ρυθμούς του, να χρειάζεται λιγότερη ενέργεια και να μπαίνει σε στάδια και λειτουργίες που τον προετοιμάζουν για να σταματήσει να «τρέχει».

Η κατανάλωση ζάχαρης το βράδυ σε αντίθεση με την φυσιολογική λειτουργία του οργανισμού σας, στέλνει μηνύματα στο πάγκρεας να παράγει ινσουλίνη, και αυτό με την σειρά του στέλνει μήνυμα στα κύτταρα σας να «ανοίξουν τις πόρτες τους» και να αφήσουν γλυκόζη (ενέργεια) να περάσει μέσα τους.

Αυτό τους δίνει ενέργεια και τα ετοιμάζει για να λειτουργήσουν σε έντονους ρυθμούς, κάτι όμως που δεν θέλουμε να συμβαίνει τις βραδινές ώρες.

Ζάχαρη και μεταβολισμός του Μαγνησίου

Μια άλλη ιδιαιτερότητα της κατανάλωσης ζάχαρης την νύχτα είναι ότι ο μεταβολισμός της κάνει μεγάλη χρήση μαγνησίου, το οποίο είναι απαραίτητο για να κοιμηθείς.

Αυτή η δέσμευση του μαγνησίου στο σώμα σας, οδηγεί σε δύο πιθανά σενάρια.

Στο ένα:

Δεν μπορείτε να κοιμηθείτε…

Στο άλλο:

Αγοράζετε συμπληρώματα διατροφής μαγνησίου ώστε να σας βοηθήσουν να κοιμηθείτε.

Παίρνω συμπλήρωμα μαγνησίου αλλά το πρόβλημα με τις αϋπνίες δεν έχει διορθωθεί.

Στην δεύτερη περίπτωση θα δείτε ότι και αυτά δεν θα καταφέρουν και πολλά γιατί όπως είπαμε και πριν, έχετε γεμίσει τα κύτταρα σας με ενέργεια και είναι έτοιμα να υπέρ λειτουργήσουν, οπότε ακόμα και αν η χημεία του ύπνου ξεκινήσει μέσα στο σώμα σας, τα κύτταρα σας την αρνούνται γιατί είναι έτοιμα για δράση.

Η πραγματικότητα όμως είναι πως όχι μόνο η μείωση της ζάχαρης μετά τις μεσημεριανές ώρες, αλλά και η γενικότερη μείωση της ζάχαρης, ολόκληρη την ημέρα,  θα σας βοηθήσουν να κοιμάστε ευκολότερα και καλύτερα.

Πρέπει όμως να γίνει κατανοητό ακόμα ένα πράγμα.

Ζάχαρη, αντικατάστατο της διασκέδασης;

Καθώς η μέρα περνάει και για να φτάσετε στο σημείο να κοιμηθείτε, τα επίπεδα ζαχάρου μειώνονται στο αίμα, κάτι που φυσιολογικά στέλνει μηνύματα πείνας και ανάγκης για γλυκό.

Έτσι για να μην φτάσετε στο σημείο να καταναλώσετε γλυκά, η επόμενη λύση είναι να βρείτε μια εναλλακτική, κάτι το οποίο θα σας προσφέρει απόλαυση, χωρίς να καταναλώσετε ζάχαρη.

Όταν δεν διασκεδάζουμε αρκετά στην ζωή μας, και δεν είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι, ψάχνουμε να βρούμε πράγματα που θα μας ανεβάσουν ψυχολογικά, η ζάχαρη μπορεί να το κάνει αυτό.

Τροφές που θα σε βοηθήσουν να ξεφορτωθείς τις αϋπνίες

Τι μπορείτε να κάνετε ώστε να μειώσετε αυτή την ανάγκη σας για κατανάλωση ζάχαρης;

  • Η κατανάλωση τροφίμων υψηλών σε φυτικές ίνες μπορεί να μειώσει την ανάγκη σας για ζάχαρη, ενώ έχει αποδειχθεί ότι βελτιώνει και την ποιότητα του ύπνου σας, αυξάνοντας τον χρόνο που κοιμάστε στο στάδιο χαμηλών εγκεφαλικών κυμάτων.
  • Τρόφιμα υψηλά σε φυτικές ίνες είναι: σιτηρά ολικής αλέσεως, βρώμη, φρούτα, λαχανικά, μπρόκολο, πατάτες με την φλούδα τους
  • Επίσης τα τρόφιμα με καλή περιεκτικότητα τρυπτοφάνης μπορούν να βοηθήσουν στην βελτίωση της ποιότητας του ύπνου σας
  • Αυτά είναι: τα τυριά, η γαλοπούλα, φασόλια, φακές, ξηροί καρποί.

Σημαντικό είναι επίσης να μείνετε μακριά από ηλεκτρονικές συσκευές για τουλάχιστον δύο ώρες πριν τον ύπνο (τηλεόραση, κινητό, υπολογιστής) καθώς και η μείωση της κατανάλωσης καφεΐνης για τουλάχιστον 10 ώρες πριν την κατάκλιση.

Καλή βραδινή ξεκούραση λοιπόν, και ελπίζω αυτό το άρθρο να μην το διαβάσατε πριν σας πάρει ο ύπνος. Αλλά ακόμα και αυτό να κάνατε πλέον γνωρίζεται τι πρέπει να γίνει αύριο.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.