Χαρούπι : θρεπτικά συστατικά και ευεργετικές ιδιότητες

Χαρούπι : θρεπτικά συστατικά και ευεργετικές ιδιότητες

Χαρούπι και διατροφή για υγεία

Το δέντρο του χαρουπιού (Ceratonia siliqua L.)  ανήκει στην οικογένεια των κυαμοειδών και συναντάται συχνότερα στις χώρες της μεσογείου.

Το χαρούπι, το φρούτο του δέντρου, αποτελείται από δύο κύρια μέρη, την μαλακή ουσία του καρπού (κατά 90%) και τον σπόρο του (10%). Η χημική σύσταση του «ψαχνού» – μαλακής ουσίας του φρούτου εξαρτάται από την προέλευση, την καλλιέργεια και τον χρόνο συγκομιδής, ενώ αποτελείται κατά ένα μεγάλο μέρος του (48-56%) από απλά σάκχαρα (κυρίως γλυκόζη, φρουκτόζη και σουκρόζη), ενώ είναι πλούσιο σε ταννίνες και άλλες δραστικές ουσίες που προστατεύουν την υγεία.

Έχει βρεθεί πώς είναι πλούσιο σε βιοενεργά συστατικά όπως διαιτητικές φυτικές ίνες, πολυφαινόλες, κυκλιτόλες ενώ περιέχει χαμηλή περιεκτικότητα λιπαρών.

Χρησιμοποιείται ως συστατικό στα ψωμιά καθώς και στην ζαχαροπλαστική, ενώ αρκετοί φτιάχνουν μακαρόνια με χαρουπάλευρο.

Οι φυτικές ίνες, η κυκλιτόλη, οι πολυφαινόλες και οι τανίνες που περιέχει έχουν ιδιότητες που προάγουν την υγεία όπως:

  • αντικαρκινική δράση
  • βοηθούν στην ρύθμιση του διαβήτη
  • καταπολεμούν και θεραπεύουν την διάρροια
  • μειώνουν τα επίπεδα της κακής χοληστερόλης και καταπολεμά την υπερλιπιδαιμία

Χαρούπι – Θρεπτικά συστατικά και ευεργετικές ιδιότητες

Το χαρούπι , από άποψη συστατικών, είναι ένα περίπλοκο μείγμα θρεπτικών συστατικών, με διάφορες δράσεις για την προαγωγή της υγείας το καθένα. Η παρουσία των σακχάρων και των φυτικών ινών είναι χαρακτηριστική, ενώ σε συνδυασμό με τα μεταλλικά στοιχεία και αμινοξέα που περιέχει, αποτελεί μια τροφή όπλο κατά τα ασθένειας.

Σάκχαρα

Το βασικό σάκχαρο του χαρουπιού είναι η σουκρόζη, ενώ περιέχει ποσότητες φρουκτόζης και γλυκόζης.

Κυκλιτόλες

Οι κυκλιτόλες είναι ουσίες που συναντώνται σε όλα τα όσπρια, και έχουν διάφορες θετικές δράσεις στην υγεία.

Στο χαρούπι  κύρια κυκλιτόλη που βρίσκουμε είναι η D-pinitol, και ένας από τους ρόλους αυτής της κυκλιτόλης είναι ότι αποτελεί δείκτη νόθευσης του χαρουπάλευρου σε κακάο.

Δράσεις της D-pinitol είναι :

  • Η μείωση της υπεργλυκαιμίας και της γλυκόζης στο πλάσμα του αίματος
  • Βελτίωση του λιπιδαιμικού προφίλ
  • Παρεμπόδιση της δημιουργίας αφρωδών κυττάρων στα τοιχώματα των αρτηριών
  • Αναστολή της δημιουργίας φλεγμονών, καθώς και της ανάπτυξης καρκινικών κυττάρων.
  • Αύξηση της δράσης των ενζύμων που συμβάλουν στην υπατική γλυκογένεση
  • Μειώνει τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα χωρίς να μειώνει τα επίπεδα ινσουλίνης.
  • Μειώνει τα επίπεδα LDL (κακής) χοληστερίνης, ενώ αυξάνει τα επίπεδα HDL (κακής) χοληστερίνης.

Πολυφαινόλες τα φυσικά αντιοξειδωτικά

Οι πολυφαινόλες είναι από τα πιο διαδεδομένα αντιοξειδωτικά που περιέχονται στα φυτά. Πολλές διαφορετικές πολυφαινόλες είναι γνωστές.

Στο χαρούπι συναντάμε κυρίως φαινολυκά οξέα, και πιο συγκεκριμένα, γαλοτανίνες και φλαβονοειδή, ενώ η ιδιαιτερότητα αυτών των αντιοξειδωτικών του χαρουπιού είναι πως η πλειονότητα τους συναντάτε μαζί με τις φυτικές ίνες που περιέχει.

Μερικά από τα κυριότερα αντιοξειδωτικά που περιέχονται στο χαρούπι είναι το γαλλικό οξύ και τα φλαβονοειδή κερκετίνη, μυρικετίνη , καεμφερόλη. Ενώ η περιεκτικότητα τους σε ταννίνες ξεπερνά κατά περίπου δέκα φορές αυτήν των σταφυλλιών.

Αμινοξέα

Το χαρούπι περιέχει 17 από τα αμινοξέα που χρησιμοποιεί ο ανθρώπινος οργανισμός (ασπαραγινικό οξύ, γλουταμινικό οξύ, σερίνη, γλυκίνη, ιστιδίνη αργινίνη, θρεονίνη, αλανίνη, τυροσίνη, βαλίνη, προλίνη, μεθειονίνη , ισολευκίνη, λευκίνη, Κυστεΐνη φαινυλαλανίνη και λυσίνη).

Σύμφωνα με τον ΠΟΥ (παγκόσμιο οργανισμό υγείας) είναι μια καλή πυγή πρωτεϊνών .

Μεταλλικά στοιχεία

Το χαρούπι είναι πλούσιο σε κάλιο και ασβέστιο.

Χαρακτηριστικό είναι πως  μια μερίδα χαρουπιού, περιέχει περίπου όση ποσσότητα ασβεστίου περιέχει μια κούπα γάλα. Αυτό μας δίνει την δυνατότητα να το καταναλώνουμε ως αντικαταστατό γάλακτος όσον αφορά το ασβέστιο, μειώνοντας έτσι παράλληλα τα ζωικά λιπαρά από το διαιτολόγιο μας .

Άλλα μικροθρεπτικά συστατικά που περιέχονται στο χαρούπι είναι ο φώσφορος, το μαγνήσιο, σίδηρος, ψευδάργυρος, μαγγάνιο, χαλκός, νικέλιο, βάριο και κοβάλτιο.

Χαρούπι στην δίαιτα

Οφέλη για τον οργανισμό

Το χαρούπι σχετίζεται έντονα με την προαγωγή της υγείας στον άνθρωπο ενώ δρα προληπτικά και θεραπευτικά για κάποιες χρόνιες ασθένειες.

  1. Παρεμποδίζει τον πολλαπλασιασμό των καρκινικών κυττάρων, ενώ έχει αποπτωτική δράση κατά των καρκινικών κυττάρων (βοηθάει τον «θάνατο» τους). Το γαλλικό οξύ που περιέχεται στο χαρούπι είναι βασικός παράγοντας γι αυτή την δράση.
  2. Έχει αντιδιαβητική δράση. Η παρουσία της D-pinitol είναι υπεύθυνη για την αντιδιαβητική δράση του χαρουπιού, το οποίο ισορροπεί τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα ενώ ταυτόχρονα αυξάνει την ευαισθησία στην ινσουλίνη
  3. Βοηθάει στην αντιμετώπιση της διάρροιας. Οι ταννίνες του χαρουπιού βοηθάνε στην αντιμετώπιση της διάρροιας.
  4. Έχει αντι-υπερλιπιδαιμική δράση. Οι υψηλές περιεκτικότητες λιπών και λιποπρωτεινών στο αίμα μπορούν να προκαλέσουν καρδιαγγειακές νόσους. Ο συνδυασμός των φυτικών ινών του χαρουπιού με τα ω-3 λιπαρά οξέα προστατεύουν από την αύξηση των παραπάνω βλαβερών παραγόντων.

Σε τι βοηθάει η κατανάλωση Χαρουπιού;

  • Κλινικές μελέτες έχουν δείξει πώς η κατανάλωση με συγκεκριμένους τρόπους χαρουπιού από τα βρέφη, μπορεί να αντιμετωπίσει τις παλινδρομήσεις.
  • Μειώνει τα επίπεδα της ολικής χοληστερόλης, της LDL χοληστερόλης, του λόγου LDL:HDL και των τριγλυκεριδίων.
  • Αντιμετωπίζει την διάρροια, μειώνοντας τον χρόνο της νόσου.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.