Διατροφή και συνήθειες, πώς να χάσω κιλά;

Home / Αγωγή υγείας & θρέψης / Διατροφή και συνήθειες, πώς να χάσω κιλά;
Διατροφή και συνήθειες, πώς να χάσω κιλά;

Διατροφή και συνήθειες, πώς να χάσω κιλά;

Πώς χάνω κιλά;

Ο έλεγχος του σωματικού βάρους είναι μια υπόθεση που τα τελευταία χρόνια μας απασχολεί όλο και περισσότερο.

Οι περισσότεροι από εμάς έχουμε ασχοληθεί μια φορά στην ζωή μας με το βάρος μας. Είτε προσπαθώντας να «φτιάξουμε» ένα πιο όμορφο σώμα, είτε γιατί δεν μας χωρούσε πλέον το παλιό μας τζιν, είτε από κάποιο σχόλιο που ακούσαμε ή ακόμα και όταν κάποιος δίπλα μας ξεκίνησε να «κάνει δίαιτα» και πιάσαμε την κουβέντα περί του θέματος.

Και ενώ οι πιο πολύ στο άκουσμα της λέξης «δίαιτα» αρχίζουν και νιώθουν έναν κόμπο στο «στομάχι», τα πράγματα είναι πιο απλά από ότι φαντάζονται, τουλάχιστον στο κομμάτι που αφορά την κατανάλωση θερμίδων.

Όλοι φαντάζομαι γνωρίζουμε για την μαθηματική εξίσωση που ελέγχει το βάρος. Αυτή η εξίσωση λέει ότι:

Οι θερμίδες που καταναλώνονται μέσω του φαγητού μείον τις θερμίδες που δαπανώνται για σωματική δραστηριότητα δημιουργούν το έλλειμμα που χρειάζεστε για να πετύχετε τον στόχος του βάρους σας.

Αν τρως περισσότερες θερμίδες από όσες καις, θα πάρεις βάρος.
Αν τρως λιγότερες θερμίδες από όσες καις τότε θα χάσεις βάρος.

Απλά και τακτοποιημένα.

Το ζήτημα είναι όμως, πόσοι από εμάς ζούμε την ζωή μας σαν μια μαθηματική εξίσωση? Εγώ πάντως όχι.

Οι συνήθειες που επηρεάζουν την διατροφή

Μια ξαφνική έξοδος με φίλους, μια λιγούρα που τελικά δεν κατάφερες να αντισταθείς, ένα σινεμά στο οποίο έφαγες ποπ κορν και πατατάκια γιατί «αυτό ήθελες», ένα παγωτό καθώς έκανες βόλτα στην παραλία.

Αυτοί είναι παράγοντες που όλοι μας έχουμε ζήσει, δεν έχουμε καταφέρει να ελέγξουμε τον εαυτό μας, και καμιά φορά δεν χρειαζόταν να τον ελέγξουμε κιόλας. Το ζητούμενο όμως δεν είναι να ελέγχουμε το απρόσμενο, αλλά να ζούμε σε ένα περιβάλλον που μπορεί να ισορροπήσει μαζί με αυτό.

Υπάρχουν άλλοι παράγοντες, εκτός από την δίαιτα και την άσκηση που μας δυσκολεύουν να κρατήσουμε τον έλεγχο του βάρους μας.

Εξωτερικοί παράγοντες

Αναλογιστείτε τα ντουλάπια της κουζίνας σας ή το εσωτερικό του ψυγείου σας:

  • Καθώς τα ανοίγεται σας είναι διαθέσιμες επιλογές για σνακ και γεύματα οι οποίες να είναι υγιεινές αλλά και να σας αρέσουν? Ή είναι πιο πιθανό να σας περιμένουν σοκολάτες, γαριδάκια και αναψυκτικά εκεί μέσα?
  • Παρατήρησε πόσο κοντά είναι η τηλεόραση από το σημείο που τρως, αν τρως μπροστά στον ηλεκτρονικό υπολογιστή ή με ανοιχτό το κινητό στο internet. Όλα αυτά είναι αντιπερισπασμοί που μπορεί να σε οδηγήσουν στο να τρως περισσότερο από όσο ήθελες.
  • Το παράθυρο στην τραπεζαρία βλέπει ένα πεζοδρόμιο, έναν δρόμο με κίνηση, ή ένα όμορφο ήρεμο μέρος?
  • Πόσο μακριά είναι το κοντινότερο μανάβικο από το σπίτι σου?

Όλα τα παραπάνω μπορεί να έχουν μεγαλύτερο ρόλο στην διατήρηση της υγείας και του βάρους σας από ότι μπορούσατε μέχρι σήμερα να αντιληφθείτε.

Όταν μιλάμε για την βελτίωση της υγείας και τον έλεγχο του βάρους οι εξωτερικοί παράγοντες, όπως η γειτονιά στην οποία μένετε ή η απόσταση του σπιτιού σας από το μανάβικο μπορούν να είναι εξ ίσου σημαντικοί με το πόσο ψωμί έφαγες για μεσημέρι ή με το αν τρως τηγανιτές τροφές.

Τι λένε οι έρευνες

Μια έρευνα που δημοσιεύθηκε στο New England Journal of Medicine, αναφέρει ότι η μετακόμιση από μια γειτονιά  οποία χαρακτηρίζεται από υψηλό επίπεδο φτώχειας, σε μια άλλη με μικρότερο επίπεδο φτώχειας, συσχετίζεται με 13% μείωση του ρίσκου για εμφάνιση 2ρου επιπέδου παχυσαρκίας (με άλλα λόγια, το να έχεις δείκτη μάζας σώματος μεγαλύτερο του 35).

Επιρροές σαν αυτές συναντάμε κάθε μέρα στην ζωή μας και λόγο του ότι είναι τόσο απλές και διακριτικές που περνάνε απαρατήρητες, αόρατες θα μπορούσαμε να πούμε.

Αυτά τα τυφλά σημεία επηρεάζουν τις προσπάθειες μας να χάσουμε ή να ρυθμίσουμε το βάρος μας, και οι επιπτώσεις τους είναι σημαντικές.

Υπάρχει όμως και το θετικό στην όλη υπόθεση. Όταν αντιληφθούμε ότι αυτά τα «τυφλά σημεία» υπάρχουν, έχει γίνει σχεδόν η μισή δουλειά για την αντιμετώπιση τους. Σκέψου μόνο τι θα μπορούσες να πετύχεις όσον αφορά το βάρος, την εμφάνιση και την υγεία σου αν η οικογένεια και οι κοντινοί σου φίλοι επιδοκίμαζαν αυτό που κάνεις. Ή αν στον εργασιακό σου χώρο υπήρχε ένα μέρος για να κάνεις ένα ‘’Workout Break’’, και όχι ένα ‘’κιτ κατ break’’. Ή αν μπορούσες να μειώσεις τις ημερήσιες θερμίδες σου, πριν φτάσεις στο ταμείο του σούπερ μάρκετ.

Leave a Reply

Your email address will not be published.