Η Άλφα Βήτα της Θρέψης – Ημέρα Β (ήτα)- Βεβαιώσου

Home / Αγωγή υγείας & θρέψης / Η Άλφα Βήτα της Θρέψης – Ημέρα Β (ήτα)- Βεβαιώσου
Η Άλφα Βήτα της Θρέψης – Ημέρα Β (ήτα)- Βεβαιώσου

Η Άλφα Βήτα της Θρέψης – Ημέρα Β (ήτα)- Βεβαιώσου

Έλεγχος θρεπτικής αξίας τροφίμων και εγκυρότητας διατροφικών πληροφοριών

Έλεγχος ποιότητας και θρεπτικής αξίας των τροφίμων

Όλοι γνωρίζουμε πως ένα από τα πιο απλά βήματα που μπορούν να γίνουν ώστε να βελτιώσουμε την ποιότητα της διατροφής μας είναι να καταναλώνουμε φρέσκα τρόφιμα, χωρίς πρόσθετα συντηρητικά, με όσο το δυνατόν λιγότερη επεξεργασία και μικρό χρόνο αποθήκευσης σε ψυγεία και καταψύκτες.

Ποιος από εσάς δεν κοιτάζει την ημερομηνία συσκευασίας και λήξης στο γάλα που αγοράζει?

Αν το ένα κουτί συσκευάστηκε στις 8/11/2020 και το άλλο στις 14/11/2020 ενώ και η ημερομηνία που κάνεις τα ψώνια σου είναι 16/11/2020 μάλλον σε βλέπω να επιλέγεις να αγοράσεις την δεύτερη συσκευασία.

Αν το ένα βαζάκι μελάσας που θέλεις να αγοράσεις λήγει τον 01/2020 και η άλλη τον 08/2020, και ασχέτως το πόσο γρήγορα θα την καταναλώσεις ή όχι, ποια συσκευασία θα προμηθευτείς?

Ή μην μου πεις πώς αγοράζεις τις μαυρισμένες μπανάνες και όχι τις κίτρινες ή τις κιτρινοπράσινες.

Αυτά είναι μερικά απλά παραδείγματα ελέγχου ποιότητας της τροφής, που λίγο πολύ, όποιος έχει βρεθεί να ψωνίζει μέσα σε ένα σουπερ μάρκετ έχει κάνει τέτοιου είδους ελέγχους στα προϊόντα που αγοράζει.

Αν τώρα σκεφτούμε πιο σύνθετα και δούμε ότι η ποιότητα των τροφίμων δεν είναι μόνο ζήτημα ημερομηνίας παρασκευής και λήξης ή χρώματος, αλλά εξαρτάται και από:

  • Την εποχή που βρισκόμαστε, και να έβρισκες καρπούζι τον χειμώνα μάλλον δεν θα το αγόραζες
  • Την χώρα στην οποία παράχθηκε, αφού όσο πιο μακριά από τον τόπο που ζεις παράγεται ένα προϊόν, τόσο πιο πολύ χρόνο περνάει μέσα σε ψυγεία ώστε να διατηρηθεί μέχρι να φτάσει στο ράφι του μαγαζιού για εσένα
  • Την ποσότητα του πλαστικού που χρειάζεται για να συσκευαστεί, ας είμαστε φιλική προς το περιβάλλον, ειδικά όταν μπορούμε να αγοράσουμε τρόφιμα χωρίς πλαστική συσκευασία, τότε γιατί να επιλέξουμε πλαστικές συσκευασίες οι οποίες σε δεύτερη φάση πολύ πιθανόν να μολύνουν τον αέρα (καύση τους) το νερό και το χώμα από τα οποία τρέφονται όλες οι τροφές μας. Αυτό δεν είναι και τόσο εύκολο να το δεις με την πρώτη ματιά όμως υπάρχει.
  • Την διατροφική του σύσταση σε μακροστοιχεία (πρωτεΐνες, λίπη, υδατάνθρακες), μικροστοιχεία και βιταμίνες. Το να γνωρίζεις να διαβάζεις τις διατροφικές ετικέτες των τροφίμων είναι μια πολύ χρήσιμη δεξιότητα αλλά δεν φτάνει μόνο αυτό, το ήξερες πώς πολλά από τα τρόφιμα που γράφουν πως περιέχουν πρόσθετη βιταμίνη C , δεν την περιέχουν για να αυξήσουν την θρεπτική τους αξία προς τον καταναλωτή, αλλά είναι ένας τρόπος να προστατεύσουν το τρόφιμο από την οξείδωση όταν έρθει σε επαφή με το οξυγόνο του περιβάλλοντος? Νομίζεις πως η βιταμίνη C είναι αντιοξειδωτική μονάχα για τον άνθρωπο?
  • Την ποσότητα των Ε που περιέχει το τρόφιμο, δεν είναι όλα τα Ε βλαβερά για τον οργανισμό, αλλά το να γνωρίζεις ποια είναι θα σε βοηθήσει να αποφύγεις τα τρόφιμα που περιέχουν. Το ήξερες πως οι πρόσθετοι απλοί υδατάνθρακες, που περιέχονται στα τρόφιμα μπορεί να αναγράφονται με πολλά διαφορικά ονόματα (Σουκρόζη, Λακτόζη ,Μαλτόζη, Τρεχαλόζη, Τουρανόζη, Κελλοβιόζη), και εκεί που εσύ προσπαθείς να αποφύγεις μόνο την πρόσθετη ζάχαρη(απλός υδατάνθρακας), ξαφνικά αγοράζεις κάτι που έχει πρόσθετη «ζάχαρη» και δεν το γνωρίζεις.

Και πόσα ακόμα που καθημερινά ακόμα και εμείς οι επαγγελματίες υγείας ανακαλύπτουμε.

Σίγουρα υπάρχουν μαγαζιά για να αγοράσεις καλή ποιότητας τρόφιμα, ειδικά στις μέρες μας, αυτό που χρειάζεται μόνο, είναι να τα αναζητήσεις.

Εγκυρότητα διατροφικών πληροφοριών

Και κάπου εδώ θα αναφερθώ και στο δεύτερο σκέλος όσων θέλω να μοιραστώ μαζί σας, και αυτό αφορά την εγκυρότητα των πληροφοριών που δομούν τις γνώσεις σας πάνω στα ζητήματα διατροφής.

Ακριβώς με τον ίδιο τρόπο που προσέχεις τα τρόφιμα που καταναλώνεις να μην είναι χαλασμένα, μουχλιασμένα, χαμηλής θρεπτικής αξίας, παχυντικά, ληγμένα και τόσα ακόμα κοσμητικά επίθετα που θα μπορούσες να σκεφτείς, με το ίδιο τρόπο υπάρχει η ανάγκη να ελέγχεις τις πληροφορίες και τις γνώσεις που χρησιμοποιείς όταν προσπαθείς να βελτιώσεις την διατροφή σου, να μειώσεις το βάρος σου, να αυξήσεις την αθλητική σου απόδοση, να βελτιώσεις την ποιότητα της ζωής και της καθημερινότητας σου.

Η επιστήμη της διαφήμισης έχει συμβάλει ιδιαίτερα στην σύγχυση του καταναλωτή όσον αφορά το τι να πιστέψει και τι όχι και θα σας το αποδείξω με ένα απλό παράδειγμα.

Πολλοί από εσάς θα γνωρίζεται τα τσιγάρα Slim, τα οποία ονομάζονται έτσι γιατί πολύ απλά είναι λεπτότερα από τα άλλα. Όταν όμως ένας πανούργος και πανέξυπνος διαφημιστής έβαλε στο πακέτο μια λεπτή και καλλίγραμμη νεαρή κυρία να καπνίζει τα τσιγάρα SLIM?

Τι γίνεται εδώ? Ξαφνικά τα τσιγάρα αυτά αδυνατίζουν και ακόμα και αν σήμερα αυτό ακούγεται αστείο, την εποχή που πρώτο κυκλοφόρησαν πολλοί άνθρωποι πίστεψαν πως καπνίζοντας τα τσιγάρα Slim θα αδυνατίσουν και θα διατηρήσουν μια ωραία σιλουέτα.

Τσιγάρα slim, αδυνατίζεις καπνίζοντας.

!!ελάτε τώρα μην κρύβεστε, έτσι όπως σας το παρουσιάζω παραπάνω, ακόμα και εγώ σας έβαλα σε σκέψεις…

Ελπίζω να είναι αυτονόητο πως κάτι τέτοιο δεν ισχύει.

Κάτι που δεν είναι όμως τόσο αυτονόητο για την εγκυρότητα του είναι όλες αυτές οι πληροφορίες πάνω σε θέματα διατροφής που παρουσιάζονται καθημερινά από γιατρούς, την τηλεόραση, το ιντερνετ, ακόμα και σε μαγαζιά με ξηρούς καρπούς ή και χώρους αισθητικής πλέον.

Ο καθένας θα σας μιλήσει για ζητήματα διατροφής προσπαθώντας να πουλήσει διάσημα συμπληρώματα διατροφής Harley Life, αυτό- ονομαζόμενες υπερτροφές, χάπια αντι γήρανσης και κάθε λογής «αβέβαιης ποιότητας προιόντων» (για να μην πω , κάθε λογής σαχλαμάρα).

Ένα από τα σημαντικότερα εργαλεία ενός διαιτολόγου είναι η λήψη προσωπικού και ιατρικού ιστορικού, και αυτό γιατί πολύ απλά, ενώ ο σίδηρός σου μπορεί να είναι χαμηλά, τότε δεν ενδείκνυται να τρως 7 φορές την εβδομάδα κόκκινο κρέας για να τον αυξήσεις αν  η κακή χοληστερόλη σου LDL βρίσκεται στα ύψη. Και αν έχεις και ευερέθιστο έντερο μάλλον ούτε το σπανάκι θα σε βοηθήσει.

Όσο για τα πολύ βιταμινούχα σκευάσματα, ή τις σκόνες πρωτεΐνης, θα πω δυο πράγματα και έχετε το ελεύθερο να επικοινωνήσετε μαζί μου, ή με κάποιον συνάδελφο, για παραπάνω, ‘’ελλιπής απορρόφηση’’ και ‘’επιβάρυνση νεφρικού φορτίου’’.

Θα μπορούσα να σας πω «συμβουλευτείτε τον διαιτολόγο σας» , «ρωτήστε έναν ειδικό», αλλά επειδή ειδικός στις ανάγκες της ζωής και τις δυνατότητες που έχει ο καθένας είναι μόνο αυτός θα σας ζητήσω

να ελέγχετε τις πληροφορίες που λαμβάνεται πολύ προσεκτικά, σαν να ήταν κάτι που θα τρώγατε (και δεν μιλάω για ροκφόρ)

Μπορείτε να ψάξετε στην παρακάτω ιστοσελίδα για έγκυρες πληροφορίες:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/

Και φυσικά αν υπάρχει η ανάγκη να απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό ώστε να σας κατευθύνει πάνω σε θέματα υγείας και διατροφής, τότε η αναζήτηση διαιτολόγου είναι ένα έξυπνο βήμα.

Όπως λένε και στο χωριό μου

Μην μασάτε κουτόχορτο

Leave a Reply

Your email address will not be published.