Διαιτολόγος εν έτη 2020

Home / Αγωγή υγείας & θρέψης / Διαιτολόγος εν έτη 2020
Διαιτολόγος εν έτη 2020

Διαιτολόγος εν έτη 2020

Το επάγγελμα του διαιτολόγου

Σήμερα το πρωί ξυπνώντας, επέλεξα να μην πάω αμέσως στο γραφείο μου, μιας και σήμερα δεν έχω πρωινό ραντεβού.

Πίνοντας τον καφέ μου λοιπόν στην ηρεμία του πρωινού μου, ξεκίνησαν σκέψεις για ανθρώπους που δουλεύω μαζί τους, για τις ιδιαιτερότητες της ζωής τους, της δυσκολίες της καθημερινότητας τους, τις σωματικές και ψυχολογικές ανάγκες τους, για την οικονομική τους κατάσταση.

Ύστερα η σκέψη μου οδηγήθηκε σε άλλα μονοπάτια, λιγότερο ειδικά και προσωποποιημένα, και περισσότερο γενικά και κοινωνικά, όπως ποιες καταστάσεις μπορεί να οδηγήσουν έναν άνθρωπο σε υπερκατανάλωση τροφίμων, ποια συναισθηματικά κενά του γεμίζει, ποιες θεμελιωμένες συνήθειες που δημιουργήθηκαν από τον οικογενειακό ή κοινωνικό του περιβάλλον ακολουθεί με παρωπίδες, χωρίς να αντιλαμβάνεται την δυσκολία να λειτουργήσει συνειδητά μέσα σε αυτές, ποια κοινωνικά πρότυπα είναι αυτά που επέβαλαν στην σκέψη μας ότι πρέπει να χάσω κιλά, πρέπει να μειώσω θερμίδες, πρέπει να είμαι θελκτικός/η και όμορφος/η (ακόμα και όταν τα κιλά βρίσκονται σε χαμηλότερα του υγιούς όρια, ακόμα και όταν οι ημερήσιες θερμίδες είναι αρκετά χαμηλές, ακόμα και όταν στην ουσία γνωρίζεις ότι η ομορφιά είναι μονόδρομος από μέσα προς τα έξω και όχι το αντίθετο).

Θα μου πείτε “διαιτολόγος είσαι όχι ψυχολόγος” και θα έχετε και απόλυτο δίκιο, δεν μπορώ και δεν θέλω να έχω τον ρόλο του ψυχολόγου, όμως το να είσαι άνθρωπος προηγείται του τίτλου (διαιτολόγος, ψυχολόγος, γιατρός, γυμναστής, περιπτεράς, ελεγκτής λεωφορείου κλπ).

Αυτό συνεπάγεται ότι είναι αδύνατον να μην συνυπολογιστούν οι ιδιαιτερότητες της ζωής του καθενός, και κάθε σωστός επαγγελματίας υγείας είναι ηθικά και επαγγελματικά υποχρεωμένος να λαμβάνει υπόψιν του ανθρώπινα στοιχεία, ακόμη και αν εκ πρώτης όψεως δεν συνάδουν με την “ειδικότητα” του.
Ειδικά σε επαγγέλματα/δραστηριότητες που ασχολούνται άμεσα με τον άνθρωπο και την υγεία του.

Μην ξεχνάμε ότι η Υγεία είναι το άθροισμα της ψυχολογικής, της σωματικής και της κοινωνικής ευεξίας

Ένας χαμογελαστός και πρόσχαρος πωλητής καφέ και ένα κομμάτι πίτσα σε ένα ήρεμο μέρος με απαλή μουσική μπορεί να σε βοηθήσει περισσότερο από έναν ψυχολόγο και έναν διαιτολόγο μαζί.

Ερωτήσεις για την διατροφή που δέχεται ο διαιτολόγος

Όλες αυτές οι σκέψεις μου δημιουργήθηκαν γιατί αντιλαμβάνομαι ότι υπάρχει η ανάγκη να γίνει ξεκάθαρος ο ρόλος των επαγγελμάτων υγείας, και ειδικότερα αυτών που ασχολούνται με την πρόληψη της νόσου και όχι με την θεραπεία της.

Έρχομαι πολλές φορές αντιμέτωπος με το ερώτημα “Πόσες θερμίδες έχει αυτό;” ή “Αυτό παχαίνει;”

αλλά σπάνια κάποιος αναρωτιέται

  • “Ο τρόπος με τον οποίο καταναλώνω αυτή την τροφή βοηθάει να διατηρηθούν τα θρεπτικά συστατικά του και οι βιταμίνες του;” ή
  • “Ποια ιχνοστοιχεία ή αμινοξέα περιέχονται στο γεύμα μου;”
  • “Μήπως πρέπει να μάθω να καταναλώνω τροφές με προβιοτικά ,ακόμα και αν αρχικά δεν με ενθουσιάζουν γευστικά , γιατί αυτά συμβάλλουν στην υγεία του εντέρου μου αλλά και την ψυχολογική μου υγεία;

Ο διαιτολόγος δεν είναι θερμιδομετρητής λοιπόν. Μπορεί να σου μιλήσει για θερμίδες, μπορεί να σου μιλήσει για ισοδύναμα τροφίμων, για πρωτεϊνική και υδατανθρακική σύσταση αλλά δεν είναι μόνο αυτό.

Ο διαιτολόγος είναι ένας άνθρωπος, που έχει εκπαιδευτεί σε θέματα υγείας και πως αυτά τα θέματα υγείας μπορούν να επιτευχθούν μέσω της σωστής θρέψης. Και ξανατονίζω ότι  Υγεία=σωματική+ψυχολογική+κοινωνική ευεξία

Σε εσένα που δουλεύεις με έναν διαιτολόγο πρέπει:

  1. Να καταναλώνεις τροφές θρεπτικές για τον οργανισμό σου (κάτι που είναι διαφορετικό για κάθε άνθρωπο)
  2. Να απολαμβάνεις αυτό που τρως (και αυτό είναι και θέμα εκπαίδευσης, όχι μόνο συνήθειας)
  3. Να μην έχεις τον ρόλο “αυτού που κάνει δίαιτα” στην παρέα, αλλά να είσαι αυτός που νοιάζεται και προσέχει τον εαυτό του, χωρίς να σε απομονώνει από τις κοινωνικές σου δραστηριότητες

Σε τι βοηθάει ο διαιτολόγος

  • Συνυπολογίζει όλα τα ανωτέρω στην δουλειά του
  • προσπαθεί να σε κάνει να καταλάβεις ότι το να είσαι συνεπής στα ραντεβού σου μαζί του (2 φορές τον μήνα, 1 φορά τις 3 βδομάδες, ότι μπορεί ο καθένας), για εύλογο χρονικό διάστημα είναι ζωτικής σημασίας ζήτημα για να επιτευχθεί ουσιαστική δουλειά στην προσπάθεια αλλαγής στάσης ζωής και συνηθειών,
  • προσπαθεί και θέλει να σε ενθαρρύνει γιατί ξέρει ότι το αποτέλεσμα θα είναι θετικό για την Υγεία σου,
  • ακούει και σέβεται τις δυσκολίες σου και προσπαθεί να σε ωθήσει να βρεις τις λύσεις σου, αλλιώς δίνει ο ίδιος κάποιες κατευθύνσεις,
  • δεν είναι εκεί για να απαγορεύει, αλλά για να προσφέρει τις καλύτερες δυνατές εναλλακτικές (συνηθίζω να λέω ότι “δεν παχαίνει η ζάχαρη, αλλά τα κουταλάκια ζάχαρη”)
  • ξέρει ότι ο αγώνας είναι ομαδικός, εσύ και αυτός , και θέλει την νίκη

Έτσι λοιπόν ο διαιτολόγος δεν είναι απλά κάποιος που θα σου πει μόνο τι θα φας, αλλά και ένας σύμμαχος στην προσπάθεια που κάνεις.
“The lone wolf dies but the pack survives” όπως έχει πει και ο Martin στην αγαπημένη μας σειρά!

Leave a Reply

Your email address will not be published.