Βότανα και διατροφή για το άγχος

Home / Αγωγή υγείας & θρέψης / Βότανα και διατροφή για το άγχος
Βότανα και διατροφή για το άγχος

Βότανα και διατροφή για το άγχος

Άγχος ή στρες;

Οι δύο αυτές καταστάσεις συγχέονται πολύ συχνά και χρησιμοποιούνται η μία στην θέση της άλλης.

“Τελικά αυτό που βιώνω είναι άγχος ή στρες;” είναι η ερώτηση που πρέπει να κάνουμε όλοι στον εαυτό μας ώστε να μπορούμε να το αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά και με τους κατάλληλους τρόπους.

Ποια είναι όμως η διαφορά ανάμεσα στο άγχος και το στρες;

Στρες

Με απλά λόγια, το στρες είναι η αντίδραση του σώματός μας σε ένα εξωτερικό ερέθισμα και , σε γενικές γραμμές, είναι κάτι παροδικό και σύντομο (εξαρτάται από το ερέθισμα, διαφορετικός στρες θα προκληθεί μετά την εκτέλεση μιας χειρουργικής επέμβασης, και διαφορετικό όταν σας τρομάξει κάποιος στον δρόμο).

Το στρες μπορεί να λειτουργήσει θετικά αλλά και αρνητικά.

Όταν νιώσουμε το στρες που μας λέει να αντέξουμε το τελευταίο χιλιόμετρο κατά την διάρκεια τρεξίματος ενός μαραθωνίου, η επίδραση του στρες είναι θετική.

Ενώ όταν αποτέλεσμα του στρες είναι η αϋπνίες, η μειωμένη συγκέντρωση και η μειωμένη ικανότητα εκτέλεσης διάφορων εργασιών (νοητικών και σωματικών) , τότε είναι αρνητικό. Ένα απλό παράδειγμα είναι το εξής:

Η παρακάτω συλλογή τραγουδιών θα σας στρέσαρε τόσο ώστε να μπορέσετε να ξεπεράσετε τα όρια σας στο γυμναστήριο, να μην τα παρατήσετε, και να δώσετε το 120% του εαυτού σας.

Φανταστείτε όμως να το ακούγατε την ώρα που πέφτετε στο κρεβάτια για ύπνο, δεν νομίζω να καταφέρνατε να κοιμηθείτε.

Το στρες είναι μια απάντηση σε μια απειλή σε οποιαδήποτε δεδομένη κατάσταση.

Δεν είναι απαραίτητα ασθένεια, παρόλο που επηρεάζει την ψυχολογία μας.

Άγχος

Το άγχος, από την άλλη, είναι μια επίμονη διαταραχή της ψυχικής μας υγείας η οποία μπορεί να προκληθεί από το συνεχόμενο στρες, αλλά όχι απαραίτητα μόνο από αυτό.

Το άγχος δεν σταματάει να υπάρχει μόλις σταματήσει να υπάρχει το ερέθισμα που προκάλεσε την στρεσογόνα κατάσταση.

Το άγχος συνεχίζει να υπάρχει για μεγάλο χρονικό διάστημα μετά το ερέθισμα που το ενεργοποίησε.

Αυτή η κατάσταση είναι ικανή να προκαλέσει σημαντική βλάβη στους κοινωνικούς, επαγγελματικούς και άλλους σημαντικούς τομείς της ζωής μας.

Διατροφή για την αντιμετώπιση του άγχους;

Η ποιότητα τς διατροφής μας διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην αντιμετώπιση του άγχους.

Υπάρχουν θρεπτικές ουσίες οι οποίες μπορούν να λειτουργήσουν θεραπευτικά στην καταπολέμηση του άγχους αφού μπορούν να επιδράσουν στην χημική σύνθεση διαφόρων ουσιών στον εγκέφαλο.

Κάποιες από αυτές τις ουσίες είναι η τρυπτοφάνη η τυροσίνη και η χολίνη.

Γι αυτό λοιπόν η θέσπιση υγιεινών διατροφικών συνηθειών και η προσαρμογή σε μια δίαιτα που να παρέχει όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά (ω-3 και ω-9 λιπαρά οξέα, αμινοξέα βιταμίνες, φυτικές ίνες και ιχνοστοιχεία) θα βοηθήσει το σώμα μας να προσαρμοστεί στις ιδιαίτερα αγχοτικές συνθήκες της σύγχρονης πραγματικότητας.

Συμπτώματα

Τα συμπτώματα που μπορεί να παρουσιάσει ένα άτομο το οποίο υποφέρει από άγχος είναι πολλά και μπορούν να εμφανιστούν με διάφορους τρόπους.

Κάποια από τα συμπτώματα του άγχους είναι:

  • πονοκέφαλος
  • εκνευρισμός
  • αϋπνίες
  • πόνοι
  • διάρροιες
  • εξανθήματα
  • σεξουαλική αδιαφορία
  • υπερβολική ή μειωμένη όρεξη
  • υπερβολική ανησυχία
  • παλάμες που ιδρώνουν εύκολα

Οι έντονες κρίσεις άγχους μπορεί πολλές φορές να δημιουργήσουν σημαντικά προβλήματα στην υγεία του ατόμου.

Μερικά από τα συμπτώματα του χρόνιου άγχους είναι:

  • ημικρανίες
  • άσθμα
  • έλκος
  • κολίτιδα
  • ψωρίαση
  • σάκχαρο
  • υψηλή πίεση
  • παχυσαρκία

Βότανα για το άγχος

Τα βότανα είναι το φαρμακείο της φύσης, και έτσι είναι ευνόητο ότι η φύση προνόησε για εμάς.

Έτσι μπορούμε να βρούμε κάποια βότανα τα οποία βοηθάνε στην αντιμετώπιση του άγχους.

Μερικά βότανα αλλά και πρακτικές συμβουλές για την αντιμετώπιση του άγχους είναι:

  • Τα αφεψήματα χαμομηλιού, πασιφλόρας, μελισσόχορτου και βαλεριάνας έχουν κατευναστικές ιδιότητες, ηρεμούν το σώμα και βοηθούν στην διατήρηση της ψυχικής και πνευματικής ισορροπίας.
  • Το Τζίνσενγκ έχει εξαιρετικά αποτελέσματα κατά των κουραστικών και πιεστικών καταστάσεων
  • Λίγες σταγόνες αιθέριου ελαίου λεβάντας, σε ένα χαρτομάντιλο ώστε να μπορούμε να κάνουμε εισπνοές, χαλαρώνουν και ηρεμούν το σώμα και την σκέψη
  • Η γυμναστική βοηθάει επίσης στην αντιμετώπιση του άγχους

Διατροφή για το άγχος

Η σωστή διατροφή και μια ισορροπημένη δίαιτα βασισμένη στο μοντέλο της μεσογειακής διατροφής και τρόπου ζωής μπορεί να επιφέρει εξαιρετικά αποτελέσματα στην αντιμετώπιση του άγχους.

Η κατανάλωση της απαραίτητης ενέργειας, τα σωστά λιπαρά που βοηθούν στην καλή λειτουργία του εγκεφάλου αλλά και του νευρικού μας συστήματος, η κατανάλωση φρούτων και λαχανικών καθημερινά ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες σε βιταμίνες και ιχνοστοιχεία συμβάλουν στην τόνωση του ανοσοποιητικού μας συστήματος, καθώς και στην μείωση του άγχους.

Δίαιτα για το άγχος

Οι τροφές που θα βοηθήσουν στην αντιμετώπιση του άγχους είναι:

  • ξηροί καρποί
  • συκώτι
  • τυριά (πλούσια σε τρυπτοφάνη)
  • Ψάρια (πλούσια σε χολίνη και απαραίτητα λιπαρά οξέα)
  • φύτρα σιταριού (πλούσια σε χολίνη)
  • σόγια (πλούσια σε χολίνη)
  • μέλι
  • φρούτα
  • ελαιόλαδο

Μην παραλείπουμε όμως συνήθειες που επιβαρύνουν το άγχος μας και καλό είναι να τις απομακρύνουμε με σωστό και μεθοδικό τρόπο από την ζωή μας, ή τουλάχιστον να τις ελαττώσουμε.

  • Το κάπνισμα
  • Η υπερβολική χρήση αλκοόλ
  • Οι τροφές που μας προκαλούν δυσφορία
  • Η υπερβολική κατανάλωση λίπους
  • Τα τηγανιτά
  • Τα καπνιστά

Η σωστή διατροφή για το άγχος….

δεν εστιάζει στην αύξηση των ημερήσιων θερμίδων ώστε να “έχουμε ενέργεια” , αλλά στην κατανάλωση των σωστών τροφών, που βοηθούν στην σωστή νοητική λειτουργία και δεν επιφέρουν ερεθισμούς.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.