Για να χάσω βάρος, πρέπει να προσέξω μόνο την διατροφή μου;

Home / Αγωγή υγείας & θρέψης / Για να χάσω βάρος, πρέπει να προσέξω μόνο την διατροφή μου;
Για να χάσω βάρος, πρέπει να προσέξω μόνο την διατροφή μου;

Για να χάσω βάρος, πρέπει να προσέξω μόνο την διατροφή μου;

Θέλεις να χάσεις κιλά;

Συμπεριφορά και άρνηση

Αλλαγή και εσωτερική διαμάχη

Οι περισσότεροι άνθρωποι που βρίσκονται στην ανάγκη να κάνουν κάποια αλλαγή στην ζωή τους βιώνουν αμφιβολίες για το αν θέλουν ή/και μπορούν να το κάνουν αυτό.

Από την πιο μικρή όπως είναι το καθημερινό βούρτσισμα των δοντιών ή την κατανάλωση 8 ποτηριών νερού κάθε μέρα

μέχρι λιγότερο απλές όπως είναι η καθημερινή κίνηση, η μείωση του αλατιού, ο έλεγχος των θερμίδων ή ο εμπλουτισμός της θρεπτικής αξίας των γευμάτων μας ώστε να λαμβάνουμε όλα τα απαραίτητα θρεπτικά στοιχεία καθημερινά.

Βλέπουμε λόγους για να κάνουμε τις αλλαγές που χρειαζόμαστε για την βελτίωση της υγείας μας, αλλά ταυτόχρονα βλέπουμε λόγους ώστε να μην τις κάνουμε κιόλας.

Αυτή η εσωτερική διαμάχη μεταξύ αλλαγής και στασιμότητας είναι μια φυσιολογική αντίδραση της ανθρώπινης φύσης.

Συμπεριφορική αδράνεια

Ο Νεύτωνας  είχε πει με την θεωρία του για την αδράνεια:

«Αδράνεια είναι η ιδιότητα των σωμάτων να αντιστέκονται στην οποιαδήποτε μεταβολή της κινητικής τους κατάστασης»

Έτσι και το σώμα μας και ο εγκέφαλος μας αντιστέκεται σε κάθε προσπάθεια αλλαγής της «κινητικής» – «συμπεριφορικής» του κατάστασης, ανεξαρτήτως αν είναι ωφέλιμη ή όχι γι αυτόν.

Όλοι έχουμε ζήσει για παράδειγμα την εμπειρία να βρισκόμαστε παρόν σε περιστατικό όπου κάποιος οδηγείται στο να κάνει εμετό, γιατί έφαγε κάποιο χαλασμένο φαγητό ή γιατί η κατανάλωση αλκοόλ ήταν υπερβολική.

Αυτή είναι μια αντίδραση του ανθρώπου που τον προστατεύει από την δηλητηρίαση και όλοι μπορούμε να καταλάβουμε γιατί κάτι τέτοιο είναι ωφέλιμο για την υγεία μας.

Παρόμοια αντίδραση άρνησης έχει το σώμα μας όταν προσπαθούμε να θεσπίσουμε συμπεριφορές οι οποίες είναι ωφέλιμες για την βελτίωση και διατήρηση της καλής υγείας.

Όταν δεν έχεις μάθει να τρως σαλάτες, όταν δεν έχεις συνηθίσει να καταναλώνεις φρούτα, όταν έχεις μάθει να θεωρείς νόστιμες μόνο την γλυκιά και την αρμυρή γεύση, όταν δεν περπατάς και δεν αθλείσαι το σώμα προσαρμόζει την σωματική και εγκεφαλική του λειτουργία σε αυτές τις συνήθειες.

Σκέφτεσαι πως δεν σου αρέσουν τα φρούτα ,φυσικά και δεν θα σου αρέσουν κάποια προϊόντα,

αλλά είναι πολύ διαφορετικό το «δεν μου αρέσει το μάνγκο» και το «δεν τρώω φρούτα, γιατί δεν μου αρέσουν»,

εξάλλου έχει αποδειχθεί επιστημονικά ότι ο τρόπος που σκεφτόμαστε τα πράγματα είναι ικανός να θεσπίσει συνήθειες και συμπεριφορές.

Με λίγα λόγια δημιουργούνται πεποιθήσεις που δεν σε αφήνουν να περιπλανηθείς σε έναν ολόκληρο γευστικό κόσμο λέγοντας απλά «δεν τρώω φρούτα και λαχανικά, γιατί δεν μου αρέσουν»

Το ίδιο συμβαίνει και με την κίνηση. Όσο δεν κινείσαι οι μύες αποδυναμώνονται και η άσκηση γίνεται κάπως πιο «κουραστική», άρα και αποθαρρυντική.

Τα παραδείγματα αυτά, αλλά και τόσα ακόμα, δημιουργούν μια κατάσταση που έχω ονομάσει «συμπεριφορική αδράνεια».

Το σώμα και το πνεύμα μας χρειάζονται να κινηθούν, το ξέρουν, αλλά ταυτόχρονα θέλουν να διατηρήσουν σταθερή την «συμπεριφορική τους κατάσταση» γιατί μέχρι τώρα είχαν προσαρμόσει την ζωή σε αυτά τα δεδομένα και ερεθίσματα.

Η αλλαγή είναι εμπόδιο ή όπλο στην δίαιτα;

Αμφιβολίες όπλο υπέρ της αλλαγής ή περιοριστικός παράγοντας;

Όλοι γνωρίζουν ότι το κάπνισμα προκαλεί καρκίνο, ακόμα και οι καπνιστές. Κανείς δεν θέλει να πάθει καρκίνο. Όμως γιατί είναι τόσο δύσκολο στους καπνιστές να σταματήσουν το κάπνισμα;

Όλοι γνωρίζουν ότι τα φρούτα “κάνουν καλό”, παρέχουν βιταμίνες απαραίτητες για την υγεία, ενέργεια, και ιχνοστοιχεία για την καλύτερη λειτουργία του σώματος, αλλά γιατί πολλοί δυσκολεύονται να καταναλώσουν τις συνιστώμενες ποσότητες φρούτων και λαχανικών κάθε μέρα;

Και σε αυτό το σημείο μπαίνουν οι «αμφιβολίες».

«Θέλω να είμαι υγιής»

«Δεν θέλω να πάθω καρκίνο από το κάπνισμα.»

Ναι αλλά:

«δεν θέλω να τρώω φρούτα κάθε μέρα, πόσο μάλλον πέντε φρούτα, για γλυκό θα προτιμούσα να φάω μια σοκολάτα»

«δεν θέλω να κόψω το κάπνισμα, με ηρεμεί όταν αγχώνομαι, άσε που θα είμαι πολύ αμήχανα στο μπαρ χωρίς ένα τσιγάρο στο χέρι, θα φαίνομαι αμήχανος με τα χέρια στις  τσέπες»

Αυτό το «ναι, αλλά….» είναι η φωνή της αμφιβολίας.

Αλλά να θυμάσαι, αν αμφιβάλεις είσαι ένα βήμα πιο κοντά στην αλλαγή.

Και φυσικά η πολυπόθητη αλλαγή είναι μια διαδικασία που δεν είναι εύκολη.

Όσο πιο κοντά φτάνεις στην επίτευξη της συμπεριφορικής αλλαγής:

«Έχει 2 μήνες που τρώω κάθε μέρα τα φρούτα και τα λαχανικά που χρειάζομαι για να είμαι υγιής, και νιώθω πολύ καλύτερα πλέον…»

Τόσο πιο εμφανή γίνονται τα μειονεκτήματα της, καθώς η νοσταλγία για την παλιά συμπεριφορά μας γνέφει από μακριά:

«Θυμάσαι τότε που έτρωγα 3 σοκολάτες στην καθισιά μου; Πόσο νόστιμη είναι αυτή η σοκολάτα με την γέμιση φράουλας;»

Το μονοπάτι για την αλλαγή το βρίσκεις όταν ανακαλύψεις τι χρειάζεσαι και τι θέλεις.

Βρίσκεις τους λόγους για τους οποίους  θέλεις να αλλάξεις:

«Δεν θέλω να πάθω καρκίνο από το κάπνισμα, θέλω να χάσω το περιττό μου βάρος, και να έχω τον έλεγχο του βάρους και του σώματος μου από εδώ και πέρα στην ζωή μου»

Ορίζεις και τις συνήθειες που δεν θέλεις να αλλάξεις ακόμα και κινείσαι, γνωρίζοντας πλέον πως η συμπεριφορική αδράνεια θα προσπαθήσει να σε σταματήσει, αλλά δεν θα τα καταφέρει, γιατί έχεις στρατηγική πλέον.

Διαλέγεις το μονοπάτι σου και κινείσαι πάνω σε αυτό.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.